علت گرم نکردن آب آبگرمکن دیواری

توسط 16 آگوست 2022آبگرمکن, دانستنی ها
علت گرم نکردن آب آبگرمکن دیواری

علت گرم نکردن آب آبگرمکن دیواری

علت گرم نکردن آب آبگرمکن دیواری به عوامل مختلفی بستگی دارد. امروزه آبگرمکن های دیواری به صورت گسترده در ساختمان های اداری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند. آبگرمکن ها کارایی های بیشتری که نسبت به آبگرمکن دارند و برای همین نیز به تدریج جای آبگرمکن های قدیمی را گرفته اند. البته آبگرمکن ها برای ساختمان هایی که از شوفاژ برای گرمایش خانه استفاده می کنند. آبگرمکن ها مزایای زیادی نسبت به آبگرمکن دارند که از آن جمله می توان به عدم نیاز به موتورخانه مرکزی، یکپارچه شدن گرمایش مصرفی و رادیاتور و مستقل شدن مصرف آب گرم هر واحد اشاره کرد.

آبگرمکن ها مانند هر وسیله دیگر خانگی دچار ایرادات و اشکالات متعددی می شوند. یکی از مشکلات رایج آبگرمکن های دیواری گرم نکردن آب می باشد. علت گرم نکردن آب آبگرمکن دیواری می تواند موارد متفاوتی باشد. اگر آبگرمکن شما با این مشکل مواجه شود، زندگی معمول و جاری با اختلال مواجه می شود زیرا در هر فصلی برای استحمام و شستشو به آب گرم احتیاج است. در این مقاله علت گرم نکردن آب آبگرمکن دیواری را بررسی می کنیم و برای آن راه حل های لازم را ارائه خواهیم کرد.

خرابی کلید   NTC

یکی از اصلی ترین دلایل گرم نکردن آب آبگرمکن خرابی کلید NTC می باشد. این کلید در واقع کلید تنظیم دمای آب می باشد. کار این قطعه تشخیص دمای آب و گزارش آن به برد دستگاه می باشد. برد دستگاه بر اساس دمایی که از روی NTC می خواند آبگرمکن را روشن و خاموش می کند. تعمیر این کلید نیاز به تخصص دارد و باید حتما توسط یک تعمیرکار آموزش دیده انجام بگیرد.

خرابی برد

برد آبگرمکن یکی از مهمترین قعات آبگرمکن می باشد که مانند مغز آبگرمکن عمل می کند و به قطعات مختلف دستور ارسال می کند. برد آبگرمکن به تمامی قطعات آبگرمکن مرتبط است. خود برد دارای قطعات الکترونیکی بسیار ریزی است که از آن جمله می توان به دیود، خازن، مقاومت و … اشاره کرد. اگر هر کدام از این قطعات دچار مشکل شوند، فرآیند ارسال دستور به قطعات آبگرمکن با اختلال مواجه می شود و عملکرد آبگرمکن با مشکل مواجه می شود. بنابراین علت گرم نکردن آب آبگرمکن دیواری می تواند خرابی برد باشد.

وجود رسوب در مبدل ثانویه

علت گرم نکردن آب آبگرمکن دیواری می تواند وجود رسوب در مبدل ثانویه باشد. وظیفه مبدل ثانویه تامین آب گرم برای مصارف خانگی و همچنین گرم کردن لوله های رادیاتور است. هنگامی که شیر آب سرد باز می شود این قطعه آب سرد مصرفی را در کنار آب داغی تولید شده توسط مبدل قرار می دهد تا آب دمای مورد نظر را بدست آورد.

اگر رسوب در این قسمت افزایش پیدا کند باعث تولید سر و صدای ناهنجار از آبگرمکن می شود و از ورود آب سرد به داخل مبدل ممانعت به عمل می آید. این مشکل باید به سرعت حل شود زیرا گرم نشدن آب آبگرمکن و فشار بیش از حد به دستگاه باعث وارد شدن آسیب های بیشتر و در نتیجه هزینه بیشتر به دستگاه می شود.

برای حل این مشکل، باید قطعه را رسوب زدایی کرد. رسوب زدایی آبگرمکن نیاز به مواد مخصوص دارد و باید توسط سرویسکار ماهر و آموزش دیده آبگرمکن و آبگرمکن صورت بگیرد.

خرابی فلوسوییچ

فلوسوئیچ یک کلید الکتریکی می باشد که باز شدن مسیر آب گرم را به برد اطلاع می دهد. با باز شدن آب گرم، تیغه ای که در مسیر آبگرمکن تعبیه شده تحت فشار قرار می گیرد و کلید فلوسوئیچ روشن می شود. هنگامی که کلید فلوسوئیچ روشن می شود، برد دستگاه به مشعل آبگرمکن دستور روشن شدن ارسال می کند تا آب گرم شود و آب گرم وارد لوله ها شود. هنگامی که فلوسوئیچ از کار می افتد اطلاعات گرم بودن آب به برد ارسال نمی شود و آب لوله کشی به صورت مداوم سرد می ماند.

خرابی شیر سه راه موتوری

شیر سه راه موتوری قطعه‌ای مهم در آبگرمکن‌های دو مبدله است که وظیفه باز و بسته کردن مسیر آب گرم مصرفی و گرمایشی را بر عهده دارد. خرابی این شیر باعث می‌شود که از ورود آب گرم به لوله‌‌ها جلوگیری شود و کاربر تنها به آب سرد دسترسی داشته باشد. پیشنهاد می‌شود برای رفع این مشکل به تنهایی عمل نکنید و با تماس با نمایندگی آبگرمکن خود از یک کارشناس کمک بگیرید.

فشار کم آب لوله‌کشی

کم بودن فشار آب رایج ترین علت گرم نکردن آب آبگرمکن دیواری می باشد. اگر بار آبگرمکن از عدد ۱ کمتر باشد پکیچ خاموش می شود و آب مصرفی سرد می ماند. اگر شیر آب ورودی شهری به آبگرمکن را باز کنید این افت فشار جبران می شود. بعد از انجام این کار با رسیدن فشار به بار ۲ باید ورودی را ببندید. میزان مناسب فشار بر حسب بار برای آبگرمکن ۲ می باشد. بنابراین هنگامی که فشار به ۲ بار می رسد شیر فشار را ببندید و سعی کنید همیشه فشار را در همین محدوده نگه دارید.

کمبود سوخت

یکی از مشکلاتی که برای آبگرمکن ها اتفاق می افتد و عملکرد آبگرمکن را با اختلال مواجه می کند کمبود سوخت است. اکثر آبگرمکن ها از گاز شهری برای گرم کردن آب استفاده می کنند و به همین دلیل کمبود سوخت یا فشار کم گاز شهری در زمستان می تواند علت گرم نکردن آب آبگرمکن دیواری باشد. کمبود فشار گاز شهری باعث می شود آبگرمکن نتواند برای گرم کردن آب به اندازه کافی آب را گرم کند زیرا شعله آتش آبگرمکن برای گرم کردن آب به اندازه کافی از گاز شهری تغذیه نمی شود.

طولانی بودن مسیر لوله‌کشی

علت گرم نکردن آب آبگرمکن دیواری می تواند طولانی بودن مسیر لوله کشی و عدم وجود استانداردهای لازم برای گرم کردن آب آبگرمکن دیواری باشد.

گاهی اوقات در قسمت هایی از ساختمان که فاصله با آبگرمکن بیشتر می باشد، آب گرم وجود ندارد. در این شرایط به احتمال بالا دلیل گرم نشدن آب در آن قسمت را باید طولانی بودن مسیر لوله کشی دانست. لوله کشی غیر اصولی با تغییر مسیرهای زیاد باعث می شود آب گرم با تاخیر به انتهای لوله برسد و درصدی از انرژی اتلاف شود.

قطعی برق

علت گرم نکردن آب پکیچ دیواری می تواند قطعی برق باشد. آبگرمکن ها از دومنبع اصلی برق و گازی برای کار خود استفاده می کنند. از طرفی برد دستگاه وظیفه اصلی ارسال دستور به قسمت های مختلف دستگاه را به عهده دارد و برای این کار به جریان برق احتیاج دارد. اگر به هر دلیلی سیستم برق دستگاه دچار مشکل باشد و جریان به برد دستگاه نرسد کارکرد دستگاه با مشکل مواجه می شود.

سرد بودن بیش از حد آب لوله‌کشی

یکی دیگر از دلایل گرم نشدن آب آبگرمکن سرد بودن آب لوله کشی است. این مساله در مناطق سردسیری مثل شمال و غرب ایران بیشتر مشکل ساز است. اگر لوله ها سرد شده باشند یا یخ زده باشند آبگرمکن مدت بیشتری برای رساندن آب شوفاژ به یک دمای خاص احتیاج دارد. توصیه می شود برای رفع این مشکل در مناطق سردسیری به جای آبگرمکن از آبگرمکن مخزن دار استفاده شود.

جمع بندی علت گرم نشدن آب آبگرمکن دیواری

در این مقاله علت گرم نشدن آب آبگرمکن دیواری را بررسی کردیم. آبگرمکن های دیواری با منبع های برق و گاز کار می کنند و نوسان در جریان هریک می تواند روی کار سیستم تاثیر بگذارد. همچنین خرابی برخی قطعات نیز می تواند فرآیند گرم کردن آب آبگرمکن دیواری را با مشکل مواجه کند. کار یک تعمیرکار حرفه ای آبگرمکن های دیواری عیب یابی و تعمیر قطعه خراب و یا تعویض آن در صورت لزوم می باشد.

 

×

مکالمه را شروع کنید

سلام! شما میتوانید سوالات خود را از ما در واتساپ بپرسید.

×