علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن

توسط 21 آگوست 2022آبگرمکن, دانستنی ها
علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن

علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن

امروزه آبگرمکن های دیواری به دلیل فوایدی که نسبت به سیستم های گرمایی قدیمی دارند بسیار رایج شده اند. اما این آبگرمکن ها نیز مانند سیستم های گرمایشی دیگر دچار مشکلاتی می شوند. یکی از این مشکلات، کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن است. به خصوص افرادی که در طبقات زندگی می کنند از این مشکل شکایت دارند. اما علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن چیست؟

بروز این مشکل می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. خرابی هر قطعه در مسیر تولید آب گرم خروجی می تواند این فرآیند را با مشکل مواجه کند. سرویسکاران آبگرمکن های دیواری قادرند این ایرادات را عیب یابی و با تشخیص قطعه خراب و تعمیر یا تعویض آن، مشکل را برطرف کنند.

در این مقاله قصد داریم علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری را معرفی و راه حل های رفع این مشکل را مطرح کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری

علت کم شدن فشار آب در آبگرمکن های با برندهای مختلف، متفاوت است. علت کاهش فشار آب گرم آبگرمکن های بوتان و ایران رادیاتور نشتی در مدار بسته آبگرمکن و رادیاتور می باشد. همچنین نشتی آب در اتصالات نیز یکی از دلایل رایج این مشکل در آبگرمکن های ایرانی است. از دیگر دلایل کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری ایران رادیاتور و بوتان می توان به سوراخ بودن مبدل حرارتی اشاره کرد. سفت نشدن یا باز ماندن شیر پرکن نیز از جمله دلایل بروز ایراد افت فشار در آبگرمکن ها است.

علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری می تواند سفت نشدن یا باز ماندن شیر پرکن باشد. عدم وجود باد یا سوراخ بودن منبع انبساط نیز از دلایل دیگر ایجاد این اشکال در عملکرد آبگرمکن های دیواری است.

به طور خلاصه، علت کم شدن فشار آب آبگرمکن دیواری را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • خراب شدن منبع انبساط آبگرمکن
  • نشتی لوله های آب آبگرمکن و رادیاتور
  • سوراخ بودن مبدل حرارتی
  • باز بودن و خرابی شیر پرکن آبگرمکن

خراب شدن شیر پرکن آبگرمکن علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن

علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن می تواند خرابی شیر پرکن باشد. اگر فشار آب گرم آبگرمکن شما مدام بالا و پایین می شود، این بدین معنی است که شیر پرکن آبگرمکن با ایراد مواجه شده و باید حتما تعویض شود. با تعمیر یا تعویض شیر پرکن مشکل افت فشار آب حل می شود.

کم بودن فشار آب گرم آبگرمکن به علت خرابی منبع انبساط آبگرمکن

علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن می تواند خرابی منبع انبساط آبگرمکن باشد. اگر منبع انبساط آبگرمکن سوراخ شده و به هر دلیلی دچار خرابی شده باشد، باید فورا تعویض شود. برای پیشگیری از بروز این مشکل، آبگرمکن باید مرتب رسوب زدایی شود. علت اصلی سوراخ شدن منبع انبساط سوراخ شدن و یا باد نداشتن آن است.

نشتی آب علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن

مشکل نشتی آب آبگرمکن نیز می تواند علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن باشد. حتی اگر نشتی آب آبگرمکن خیلی کم هم باشد، می تواند به تدریج باعث افت فشار زیادی در آبگرمکن شود. این نشتی می تواند از رادیاتور یا لوله های گرمایی آبگرمکن باشد. ضمن اینکه در برخی مواقع لوله های گرمایی کف نیز می توانند دچار مشکل شوند. البته این مشکل بسیار نادر است هرچند اتفاق می افتد. در صورت نشتی در این لوله ها، فشار آب گرم آبگرمکن با افت روبرو خواهد شد.

علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن

هوا داشتن سیستم گرمایشی

هوا داشتن سیستم گرمایشی می تواند یک علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن باشد. برای برطرف کردن این مساله باید هوای موجود در لوله کشی و سیستم را به کمک پیچ مخصوص هواگیری که در انتهای آبگرمکن یا رادیاتور موجود است تخلیه کنید. این کار لازم نیست حتما توسط یک متخصص صورت بگیرد. شما نیز می توانید در خانه به راحتی این کار را انجام دهید. هواگیری لوله های آبگرمکن باید هر ساله به صورت مرتب صورت بگیرد.

سرد شدن آب آبگرمکن به دلیل افت فشار کیج دیواری

یکی از علت های دمای پایین آب خروجی آبگرمکن، افت فشار آب گرم آبگرمکن است. در مورد افت فشار آبگرمکن دیواری باید نکات زیر را حتما در نظر بگیرید. در آبگرمکن هایی با عمر بیشتر از ۵ سال افت فشار طبیعی است و به طور میانگین هفته ای یکبار اتفاق می افتد. این در حالی است که در آبگرمکن های تازه راه اندازی شده، به طور متوسط، افت فشار هر سه هفته یکبار طبیعی می باشد. ضمنا، در انواع آبگرمکن های دیواری، فشار بار عددی بین ۰٫۷ تا ۱٫۵ بار می باشد و توجه به این نکته ضروری است که این فشار نباید هرگز به بیشتر از ۲ برسد.

مراحل افزایش فشار آبگرمکن

برای رفع مشکل افت فشار آب گرم آبگرمکن باید مراحلی که در ادامه آمده طی شود. شیر پرکن آبگرمکن را باز کنید. برای انجام این کار، زیر آبگرمکن سمت چپ یک شیر به رنگ آبی تعبیه شده است. هنگامی که فشار آبگرمکن کاهش می یابد، کافی است شیر پرکن را خلاف جهت عقربه های ساعت باز کنید و به سمت چپ بچرخانید. در این حالت فشار آبگرمکن به صورت آهسته افزایش می یابد. دقت داشته باشید که قبل از رسیدن فشار آبگرمکن به عدد ۲، باید شیر پرکن را کامل ببندید.

رفع مشکل کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن 

تا اینجای کار دلایل اصلی افت فشار آب گرم آبگرمکن دیواری را بررسی کردیم. برای رفع این ایراد باید ابتدا علت افت فشار را تشخیص دهید.

به طور کلی راه حل رفع افت فشار شامل سه مورد زیر است:

  1. تنظیم عملکرد شیر سه راهه هیدرولیکی
  2. تنظیم عقربه آبگرمکن دیواری
  3. تنظیم شیر موتور برقی آبگرمکن دیواری

در ادامه این مقاله قصد داریم این راه حل ها را شرح دهیم.

رفع مشکل افت فشار با تنظیم شیر موتور برقی آبگرمکن

گاهی امکان دارد در آبگرمکن شما شعله ایجاد شود ولی آب گرم نشود. در این صورت، علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن شیر موتور برقی است و باید تعمیر شود. گاهی اوقات نیز به تعویض این شیر نیاز خواهید داشت. با تعمیر شیر موتور برقی می توانید مشکل کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری را حل کنید.

تنظیم نبودن شیر سه راهه هیدرولیکی 

شیر سه راهه هیدرولیکی قطعه ای است که انرژی حرکتی سوپاپ آب گرم آبگرمکن را تامین می کند. اگر این شیر خراب شده باشد باعث می شود فشار آب گرم آبگرمکن افت پیدا کند. در این حالت شما نیاز به تعمیر این قطعه خواهید داشت.

تنظیم نبودن عقربه آبگرمکن 

همانطور که اشاره کردیم، گاهی اوقات تنظیم نبودن عقربه آبگرمکن دلیل افت فشار آب گرم آبگرمکن است. این عقربه باید مقدار آن را بین ۰٫۷ تا ۲ قرار دهید. این عقربه میزان فشار را به بار در آبگرمکن نشان می دهد. اگر این مقدار از مقدار ۰٫۷ کمتر باشد آبگرمکن روشن نمی شود و اگر بیشتر از ۲ باشد فشار بیش از حد موجب آسیب فیزیکی به دستگاه خواهد شد.

بالا نرفتن فشار آبگرمکن ایران رادیاتور

در آبگرمکن های ایران رادیاتور گاهی فشار آب بالا نمی رود. این مشکل دلایل مختلفی دارد که در زیر به آنها اشاره کرده ایم.

  • خرابی کلید حرارتی آبگرمکن
  • خرابی منبع انبساط آبگرمکن
  • خرابی برد کنترل
  • خراب شدن شیر اطمینان در آبگرمکن دیواری
  • متناسب نبودن منبع انبساط با حجم آب مدار گرمایش در آبگرمکن
  • تنظیم نبودن فشار آب
  • ضعیف شدن فنر سوپاپ یا رسوب گرفتن دریچه آب در آبگرمکن
  • وجود هوا در مدار انبساط
  • خالی شدن باد منبع انبساط آبگرمکن

جمع بندی

در این مقاله، علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن را بررسی کردیم. همانطور که مطالعه کردید، کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دلایل و راه حل های متفاوتی دارد. یک تعمیرکار آبگرمکن های دیواری باید قادر باشد انواع آبگرمکن های دیواری را عیب یابی و تعمیر کند.  برای این منظور باید به صورت اصولی آموزش ببینید.

مهارت تعمیرات یکی از مهارت های عملی است که یادگیری آن هم باید عمدتا عملی باشد و صرفا آموزش های تئوری نمی تواند به شما در مسلط شدن روی تعمیرات کمک کند. لذا سبک یادگیری مهارت تعمیرات آبگرمکن بسیار مهم است.

×

مکالمه را شروع کنید

سلام! شما میتوانید سوالات خود را از ما در واتساپ بپرسید.

×